Wat begon met een eenvoudige aanvraag via onze website, is uitgegroeid tot een uniek project waarbij onze medisch studenten ingezet werden bij bloeddruk-meetpunten van de Hartstichting.
Sinds 2019 is de Hartstichting begonnen met een landelijke campagne om bewustwording te creëren en mensen op te roepen om vaker hun bloeddruk te meten. Een hoge bloeddruk is namelijk een risicofactor voor het krijgen van hart- en vaatziekten. Hiervoor richt de Hartstichting meetpunten in door heel Nederland in bijvoorbeeld supermarkten, bibliotheken en thuiszorgwinkels waar mensen hun bloeddruk kunnen laten meten.
De uitdaging
Telefonisch contact volgde direct met de projectleider van de campagne. In dit gesprek is de aanvraag en de uitdaging van dit project uitgebreid besproken. Er moesten 25 bloeddrukmeetlocaties worden voorzien van medisch studenten door het Noorden van Nederland. Dit zodat de mensen die hun bloeddruk willen meten geassisteerd kunnen worden en zodat er uitleg over de uitkomst van de meting gegeven kon worden. De Hartstichting gaf aan zelf een 'online training' voor de studenten te verzorgen zodat de persoon die het meetpunt begeleid voldoende getraind zou zijn. De meetpunten moesten 4 tot 6 uur bemand worden en daarnaast zou het zo kunnen zijn dat de Hartstichting last-minute zou besluiten om extra meetpunten in te richten, bijvoorbeeld één week van te voren.
Medigo's advies
Wij dachten actief mee over hoe de meetpunten en het gehele project zo optimaal mogelijk ingezet kon worden. Vanuit onze ervaring met andere grote projecten hebben wij de suggestie gedaan om een achterwacht in te richten, zodat als er iemand onverwacht uit zou vallen er altijd een reserve kandidaat paraat zou staan. Daarnaast adviseerden wij om het geneeskunde profiel in te zetten omdat er al vanaf de bachelor uitgebreid les wordt gegeven over hart- en vaatziekten en bloeddrukmeting.
Start werving medisch studenten
Na ons advies heeft de Hartstichting de aanvraag definitief bij ons uitgezet. Wij begonnen direct met het benaderen van ons actieve kandidaten bestand in de regio's Groningen, Friesland en Drenthe. Binnen enkele dagen had 65% van de benodigde studenten zich al aangemeld. De studenten vonden het een unieke kans om werkervaring op te doen bij een organisatie die belangrijk werk doet binnen de gezondheidszorg. De studenten voelden een sociaal maatschappelijke motivatie om voor de Hartstichting te werken. Na een week hadden we de planning rond.
Planning en briefing voor de studenten
Tussentijds werden de planning en locaties van de meetpunten bekend gemaakt vanuit de Hartstichting. Verschillende Hema-winkels in en rondom Groningen en Friesland werden gebruikt als locatie. Wij hebben de kandidaten uitgebreid gekwalificeerd en ieders beschikbaarheid in kaart gebracht, om zo een volledige planning te verzorgen voor zowel de vaste diensten als de achterwacht. Wij namen daarnaast ook alle andere communicatie rondom de planning, de briefing en overige documentatie vanuit de Hartstichting over. Zo bleven wij het vaste aanspreekpunt voor onze kandidaten en was alles voor alle betrokkenen helder.
De meetweek
Elke locatie was voorzien van een volledig geïnstrueerde student en achterwacht. Tijdens de meetweek waren er een paar studenten die zich moesten afmelden. Dit proces verliep ook via Medigo en wij schakelden vervolgens de achterwacht in. Voorafgaand, tijdens en na de week gingen alle praktische contactmomenten via ons.
Administratie & feedback
Achteraf verzorgden we een extra uren-check aan de hand van de planning, wij hadden namelijk zicht op de gedraaide diensten conform het rooster. Vervolgens hebben we met alle kandidaten een evaluatie gehouden. Hierin konden zij feedback geven op het proces en de werkzaamheden. Hiermee hebben we een totaal feedback advies gemaakt voor de Hartstichting als extra dienstverlening. We vroegen onze kandidaten naar hun mening over de meetpunten, de locaties, de reacties van de bezoekers en het online trainingsmateriaal. Ze gaven uiteenlopende feedback en ook bruikbare adviezen. Een student stelde bijvoorbeeld voor om de volgende keer meer stoelen neer te zetten in de winkel voor de wachtenden: "Als de mensen in de wachtrij alvast rustig kunnen gaan zitten, kan de bloeddrukmeting ook sneller in rustmodus gedaan worden voor betrouwbaardere waarden en duurt de bloeddrukmeting ook minder lang".
Feedback Hartstichting
De Hartstichting was zeer tevreden over onze samenwerking en in het bijzonder over onze actieve, ondernemende houding en communicatie. Ze waren blij met de manier waarop wij alles afhandelden en voelden zich ontzorgd. Wij kregen daarnaast als feedback dat onze kandidaten het perfecte profiel hadden voor dit soort werkzaamheden. Ze gaven aan onder de indruk te zijn over het niveau van medische kennis en vonden dat de studenten goede adviezen gaven. Ook vonden ze het voorkomen van de kandidaten goed en social sterk, ze konden op niveau praten met de bezoekers van de meetpunten.
Aanvraag doen
Wilt u ook advies of heeft u ondersteuning nodig? Wij helpen u graag verder! Bel 020 - 528 73 88 of dien online uw aanvraag in en ontvang advies op maat.
Doe een aanvraag