Sinds de coronacrisis zijn alle sectoren genoodzaakt om creatieve oplossingen te verzinnen om zich te kunnen houden aan de gestelde richtlijnen. Vooral voor de gezondheidszorg is dit een grote uitdaging. Op welke manieren kan de kwaliteit van zorg worden behouden maar toch op afstand en/of digitaal?
Als innovatief uitzendbureau evolueren wij mee met de ontwikkelingen binnen de markt. Het snijvlak van zorg & ICT is de afgelopen jaren steeds belangrijker geworden in de zorg en zorginstellingen blijven op dit vlak innoveren, een trend die tijdens de coronacrisis een versnelling krijgt. Wij hebben gemerkt dat er de afgelopen maanden zeer snel nieuwe werkprocessen ontstaan zijn om de zorg op afstand en/of digitaal te kunnen ondersteunen. Zo dienen artsen een groot gedeelte van de spreekuren digitaal te doen en kun je niet meer zomaar meer bij de huisarts binnenlopen. Ook is er extra medisch administratieve ondersteuning nodig bij zorginstellingen om COVID-19 registraties weg te werken, dit zijn werkzaamheden die nu vanuit huis worden gedaan.
De volgende Medigo functies zijn in het leven geroepen om hierbij te helpen:
- Floorsupport beeldbellen ziekenhuis.
- Ondersteuning eConsult huisartsenpraktijk.
- Callcenter corona-check reguliere patiënten.
- Belstudent afsprakencentrum voor opstart reguliere zorg.
- EPD en medische registratie projecten vanuit huis.
- Telefonisch supportcentrum patiëntportaal.
Wij spraken Medigo-kandidaat Myrthe, Technisch Geneeskundestudent, die sinds de coronacrisis werkzaam is als medewerker Floorsupport beeldbellen binnen het ziekenhuis:
Wat zijn jouw werkzaamheden?
“Het ziekenhuis waar ik voor werk heeft i.v.m. het coronavirus een nieuwe app ontwikkeld voor beeldbellen tussen patiënt en arts. Patiënten kunnen hierdoor thuisblijven. Er is nu een grote overgang in het systeem voor het beeldbellen waardoor er een supportteam is aangesteld om alle zorgverleners binnen het ziekenhuis te ondersteunen. Zo delen wij handleidingen uit, helpen we bij het installeren en als er storingen zijn kunnen wij direct hulp leveren zodat de afspraak met de patiënt geen vertraging oploopt.”
Hoe reageren zorgverleners op deze nieuwe manier van werken?
“Ik merk dat het nog erg in de opstartfase zit. De artsen zijn het nog niet helemaal gewend. Ik hoor van sommige artsen dat patiënten soms wel liever langskomen in het ziekenhuis, maar sommige zijn ook juist positief over deze nieuwe manier van contact. Sommige artsen zijn erg geïnteresseerd in het systeem en sommige willen liever bellen zonder beeld. Ook vinden sommige artsen het wat meer tijd kosten op een dag, maar daar helpen wij ze gelukkig bij.”
Hoe sluit deze bijbaan aan op jouw studie?
“Ik vind dat deze bijbaan perfect aansluit op mijn studie. Het scheelt namelijk heel erg dat ik technische kennis op zak heb. ICT en geneeskunde is een match in deze bijbaan, en ik merk dat ik door mijn achtergrond sneller ben met computers en systemen. Anderzijds merk ik dat het fijn is dat ik ervaring heb met artsen. Ik ken de taal die artsen spreken en ik weet dus beter hoe ik iets moet uitleggen over het systeem aan een arts.”
Zou je deze bijbaan aanbevelen aan andere studenten?
“Ik zou deze bijbaan inhoudelijk zeker aanbevelen aan (technisch) geneeskundestudenten omdat het een match is met ICT én geneeskunde. Daarnaast vind ik het heel fijn om via Medigo te werken omdat Medigo een fijn online systeem heeft en de website van Medigo goed in elkaar zit. Ik vind Medigo verder heel toegankelijk, het is fijn om te weten dat je altijd direct contact kunt hebben met de medewerkers en je hebt altijd op dezelfde dag antwoord als je een vraag hebt.”