De monteurs van VodafoneZiggo rijden sinds het afgelopen jaar met een defibrillator (AED) in hun bus. Ze zijn het afgelopen jaar al vijftig keer opgeroepen in levensbedreigende situaties. Het idee is natuurlijk briljant: de monteurs rijden overal in Nederland en met 1,2 miljoen klantbezoeken per jaar zijn ze daarmee altijd dichtbij.
De inmiddels 75 monteurs hebben een reanimatiediploma op zak en zijn aangemeld als burgerhulpverlener, zodat zij kunnen worden gealarmeerd via 112 als iemand in de buurt een hartstilstand krijgt. Afgelopen jaar hebben zij van de vijftig oproepen, in dertig situaties daadwerkelijk professionele hulp kunnen bieden. En de hulp bestond niet alleen uit reanimeren, maar ook uit omstanders op afstand houden en assisteren van hulpinstanties.
Zoals we het in dit artikel al hebben gehad over Philips en de Hartstichting die samenwerken om de overlevingskans bij een plotselinge hartstilstand te verbeteren, levert Vodafone/Ziggo hier ook een grote bijdrage aan. Samen proberen steeds meer organisaties een bijdrage te leveren om overal de zogenoemde ‘6 minuten zone’ te maken. Hulp binnen de eerste 6 minuten hartfalen zijn namelijk cruciaal en vereisen direct actie.
Het initiatief van Vodafone/Ziggo is afkomstig van het eigen personeel, aldus het bedrijf. Eén van de initiatiefnemers is Gert Jan Hamstra: "We zitten veel op de weg en maken dan ook veel mee. Vaak sta je dan machteloos. Nu kunnen we daadwerkelijk het verschil maken".
De monteurs krijgen automatisch via Whatsapp een oproep als er in de buurt waar zij zich op dat moment bevinden een hartstilstand plaatsvindt, zij kunnen dan direct te hulp schieten met een AED!